Zaharul imbatraneste?

zaharul imbatraneste glicare colagen

Multi dintre noi evitam zaharul, mai ales din surse procesate, pentru ca stim deja ca duce la kilograme in plus. Insa chiar daca nu avem probleme cu greutatea, iata de ce este o idee buna sa evitam in continuare zaharul: imbatraneste prematur pielea!

TinaR - VIP

Stiinta din spatele imbatranirii premature: Ce este mecanismul de glicare?

Aceasta reactie numita si reactia Millard, sau glicarea proteinelor, este un proces prin care zaharul este captat de proteine, carora le degradeaza structura. Colagenul si elastina, esentiale pentru frumusetea pielii, sunt doua dintre proteinele cele mai afectate de zahar. Ridarea pielii mature este consecinta scaderii acestor proteine in stratul profund al pielii (dermul). La indivizii care consuma zahar, carbohidrati sau grasimi in exces, acest proces de imbatranire devine foarte accelerat.Piele afectata de glicarea colagenului piele matura riduri

Daca ar fi sa cream o analogie, ne putem gandi la colagen ca la o saltea ce sustine pielea, iar la elastina ca la o retea de arcuri ce-i confera elasticitate. Daca zambim sau ne incruntam, aceste doua proteine vor face ca pielea sa revina la loc. Zaharul ataca insa aceste proprietati, diminuand drastic elasticitatea. In lipsa lor, ridurile de expresie pot ramane vizibile.

Daca va ganditi ca nu consumati dulciuri sau alimente procesate des, studiul “Whitehall” a demonstrat ca reactia de glicare incepe chiar si la valori normale ale glicemiei, iar imbatranirea se instaleaza chiar si cand nivelul glucozei din sange este normal.

Din pacate nu putem evita imbatranirea, insa o putem incetini consumand mai putine dulciuri, alimente procesate, si chiar mai putine fructe. Imbatranirea este semnificativ mai rapida in cazul  glicemiilor ridicate, sau cand sursele de zaharuri provin din alimente slabe calitativ (de exemplu, carbohidrati procesati).Efectele zaharului asupra pielii glicarea proteinelor colagen

Ce se intampla cu colagenul?

In organismul uman exista mai multe tipuri de colagen (variind de la tipul I pana la tipul VI), gasit in diferite structuri (de la tendoane pana la piele). Colagenul de tip III, care se gaseste si in piele, confera acesteia rezistena si elasticitate.

Glicarea transforma colagenul de tip III in colagen de tip I, care este mai fragil si are o elasticitate foarte redusa. Acesta este unul dintre motivele pentru care pielea isi pierde elasticitatea.Procesul de glicare a colagenului

Tot glicarea este responsabila pentru dezactivarea enzimelor cu rol antioxidant, cauzand pielii o susceptibilitate la radiatiile UV. Radiatiile UVA sunt implicate in principal in procesul de imbatranire prematura.

S-a demonstrat faptul ca introducerea experimentala de AGE  (produsii finali de glicare avansata) la animale, de-a lungul a saptamani sau luni, determina instalarea de boli asociate batranetii.

Ce masuri putem lua?

Zaharul ne imbatraneste si nu este benefic pentru sanatatea tenului. Daca doriti sa va mentineti tineretea pielii mai mult timp, sfidand trecerea timpului, trebuie sa eliminati pe cat posibil ”ispita” dulce. O posibila sursa naturala de indulcire care nu dauneaza frumusetii poate fi stevia. Incercati sa evitati indulcitorii artificiali.

Adoptand un stil de viata sanatos, putem prelungi tineretea pielii noastre.

Specialistii antiageing, in colaborare cu medici dermatologi si nutritionisti, au stabilit cateva regului cu privire la o dieta ce sustine tineretea tenului:

  • Adaugati alimente sanatoase in dieta, cu proprietati antioxidante si carbohidrati redusi,  precum somonul sau sardinele (puteti alege si caracatita pentru continutul de gelatina, foarte benefic pielii).
  • Consumati peste de cel putin 3 ori pe saptamana seminte de in sau canepa (sau ulei de seminte de in ca dressing pentru salate), legume si fructe cu putine zaharuri (broccoli, fructe de padure) si condimente precum ghimbirul, busuiocul sau oregano.
  • Nu caramelizati mancarea, nu gatiti in ulei la temperaturi mari si nu ardeti mancarea la gratar.
  • Hidratarea joaca si ea un rol foarte important: ideal ar fi sa consumam cel putin 1,5-2 litri de apa pe zi. Ceaiul verde ar trebui consumat cu regularitate (1-2 cani/zi ) datorita proprietatilor antioxidante puternice, insa in exces poate avea efecte adverse (deshidratare, tulburari electrolitice).
  • Specialistii au constatat ca un pahar de vin rosu pe zi ar avea proprietati antiageing, cu mentiunea ca excesul de alcool are efect invers.
  • Zaharul rafinat (sau orice alta varianta mai „sanatoasa”, asa cum este zaharul brun sau siropul de agave) ar trebui eliminat total sau redus in prima faza din dieta. Aceasta masura ar trebui aplicata si pentru grasimile saturate si mancarurile procesate, intrucat sunt implicate in producerea acneei si declanseaza imbatranirea prematura prin procesul de glicare.
  • Suplimentele de coenzima Q10 (200 mg/zi) ar putea fi benefice.
  • In principiu, orice obicei sanatos pentru digestie este la fel de important si pentru piele, astfel incat masa ar trebui sa constitue un moment important din zi. Mancati rational, in portii mici, mestecand lent.

Sunt aceste indicatii aplicabile in cazul tuturor tipurilor de ten?

Fiecare tip de ten este diferit, avand nevoi individuale.

De aceea, un ten uscat necesita suplimentarea dietei cu acizi grasi de tipul omega 3 prezent mai ales in carnea de peste. Totodata el va avea nevoie de o hidratare mai energica.

Pielea grasa isi va regla secretia de sebum daca veti consuma legume verzi (spanac), sucuri de fructe, surse de carbohidrati cu eliberare treptata (cum sunt cartofii dulci) si alimente bogate in vitamina A.

Roseata caracteristica unui ten sensibil se va ameliora daca veti consuma peste bogat in acizi grasi omega 3, datorita proprietatilor antiinflamatorii.

Reduceti consumul de zahar, paste fainoase si alte alimente procesate daca aveti un ten sensibil. Nici excesul de lapte nu este indicat, intrucat lactoza continuta va declansa un raspuns glicemic.

Pielea matura sau ridata necesita coenzima Q10, ceai verde si Vitaminele C si E.

In concluzie, pe langa ingrijirea atenta a tenului, constand in curatare, hidratare cu ajutorul cremelor  si protectie UV, adoptarea unui stil de viata sanatos este esential in prelungirea tineretii tenului.

Data viitoare, in loc sa va ganditi ca va premiati cu o prajitura, alegeti sa mergeti la un masaj facial, si alegeti sa ramaneti tanara!

 

Puteti citi mai multe despre glicare in cartea Cosmetic Dermatology: Principles and Practice, Second Edition si in articolul acesta.

Imaginile au fost preluate si prelucrate din urmatoarele surse: prima imagine, a doua imagine, a treia imagine, a patra imagine.

Comentarii